תחשבו את זה

אחד ההיבטים החשובים של ניהול משאבי אנוש בחברה, הוא תחום חשבות שכר. תלוש המשכורת שאנו מחזיקים הוא למעשה השלב האחרון בשרשרת של פעולות קטנות וגדולות.  כדי לאפשר לעובדים לקבל את שכרם בזמן, תוך תשומת לב לפרמטרים שונים וחשובים, יש צורך בתחום או באיש מקצוע שנקרא חשב שכר. תחום החשבות מקיף את נושא השכר בארגון, ניהול הנוכחות וביקורות שכר בהתאם לחוק. חשב השכר צריך להיות בעל ידע בתחום וכמו כן בתחום של דיני עבודה וחוקי מס.

למה זה כל כך מורכב?

חלפו הימים בהם רישום פשוט ובאופן ידיני היה כל מה שדרוש על מנת לשלם את משכורתו של העובד. כיום, שכר העובדים משפיע השפעה רבה על הפעילות העסקית של הארגון ועל שורת הרווח של החברה או הארגון. בשל כך יש צורך בביצוע חשבות שכר בארגונים. שירות זה של חשבות הוא חלק אינטגרלי מהניהול הפיננסי של העסק. קיימת חשיבות רבה לאופן בו מתבצע תהליך של ניהול המשכורות, ועל התהליך להתבצע בצורה מדויקת. יותר מכך, התהליך צריך להיות מותאם לקבוע בחוק. לצד כל אלה, חשבות שכר צריכה להתבצע גם בצורה שתהייה נוחה ומיטבית לארגון כולו וכמובן לעובדים.

תחומי העבודה של חשב השכר

חשב השכר בארגון הוא זה אשר מבצע את התהליך של חשבות שכר. החשב אחראי על מספר פעולות משמעותיות, בינהן ניהול וביצוע של המשכורות עבור עובדי הארגון, טיפול בהפרשות הסוציאליות וההפרשות הפנסיוניות לעובדים, הכנת טפסים והגשתם לרשויות המס, התנהלות מול ביטוח לאומי, הפקת דו"חות וניהול הזכאויות השונות של העובד לימי חופש, מחלה וכן הלאה. תפקידו של חשב השכר בארגון הוא גם לוודא כי חוקי העבודה נאכפים בארגון וקיים סנכרון מלא בין מערכת דיווח הנוכחות למערכת חשבות השכר. בארגונים שונים, חשב השכר יהיה אחראי על ההטמעה של מערכות נוכחות אלו.

בתוך הארגון או מחוץ לארגון?

ומה קורה במצב בו בארגון לא קיימת פונקציה של חשבות שכר? זה מתרחש לא מעט בחברות קטנות ובארגונים בהיקפים קטנים. לעתים, כדאי לשקול עבודה עם חברה אשר מספקת שירותי חשבות שכר חיצוניים. חברה זו תדאג לכל ההיבטים שבתחום האחריות של חשב השכר בארגון. היא תפיק את הדו"חות הרלוונטיים ותבצע את חישוב והעברת המשכורות לעובדים. חברות המעניקות שירותי חשבות שכר במיקור חוץ, אינן מוגבלות דווקא לחברות קטנות. להיפך, ישנם ארגונים לא קטנים וחברות שבוחרות להתנהל בצורה זו, בשל מגוון סיבות. לעתים יש חיסכון משמעותי בעבודה בדרך הזו, במקום להשתמש בשירותים פנימיים של חשב שכר. כמו כן, יש רצון מצד הארגון לייעל את העבודה ולבצע אותה על הצד הטוב ביותר, ולא תמיד יש אפשרות לשכור את איש המקצוע הרלוונטי לביצוע עבודה זו. חברות אלה, אשר מציעות שירותי חשבות חיצוניים, הן בעלות כל הידע, הניסיון והיכולות לבצע את העבודה בצורה הטובה ביותר.