עסקת נדל"ן בהובלה של שני עורכי דין

החשיבות של הגעת כל צד עם עורך הדין שלו בביצוע עסקת נדל"ן

הדרך למכירת דירה אינה קלה, המוכר מחפש לאורך זמן קונים ראויים שישלמו לו את הסכום הכספי שהוא דורש עבור הדירה ואילו הקונים מחפשים דירה שתואמת את הצורך שלהם מבחינת גודלה, שתהיה בשכונה המובילה שבה הם גרים כעת ושהם יצליחו למצוא דירה במחיר שהם מסוגלים לשלם.

כאשר בתום המשא ומתן, הצדדים מגיעים ביניהם להבנות עקרוניות על הנושאים האקוטיים של עסקת נדל"ן כמו העלות הכספית שתשולם בגין הנכס, מועדי התשלום, מועד פינוי הדירה ונושאים נוספים אשר קשורים להליך של מכירת דירה הם לוחצים ידיים ומאושרים שנרקמת העסקה שכל אחד מהם ציפה לה.

טעויות בנושא עורך דין בהליך עסקת נדל"ן

אחת הטעויות שמבצעים לא אחת שני הצדדים היא חשיבה על ביצוע עסקת נדל"ן באמצעות עורך דין אחד בלבד שייצג הן את המוכר והן את הקונה וזאת כדי לחסוך בעלויות של אחד מעורכי הדין.

לכאורה, העסקה נראית פשוטה ואפשר להתקדם ולהכין את הסכם המכר. אך אין לדעת אילו מהמורות יהיו בדרך, אם יהיו הפתעות לא צפויות, או בעיות בנושאים כספיים ואחרים.

כאשר כל צד שוכר בביצוע עסקת נדל"ן את שירותיו של עורך דין המתמקצע בתחום המקרקעין, הוא זה שמטפל באינטרסים של הלקוח שלו, אם זה המוכר ואם זה הקונה.

עורכי דין מנוסים, נחשפים במהלך הדיונים בין עורכי הדין, הקונה והמוכר להרבה מאד מחלוקת קטנות כגדולות שעלולות לפוצץ את העסקה. המטרה של שני הצדדים היא לקיים את העסקה, אך לצורך כך דרושה לעיתים גמישות בנושאים כאלה ואחרים כדי לקדם את התהליך.

התפקיד של כל אחד מעורכי הדין המייצגים את אחד הצדדים, הוא להציע רעיונות יצירתיים וחוקיים שיהיו שביל הזהב ובאמצעותם אפשר יהיה להגיע ליום החתימה על ההסכם, כאשר כל הצדדים מרוצים מהנוסח של החוזה.

נקודות מחלוקת במהלך סגירת ההסכם

  • מספר החודשים שהמוכר יוכל להישאר בדירה כשוכר, עד שדירתו החדשה תהיה מוכנה ומה יהיו העלויות של דמי השכירות החודשיים.
  • העובדה שהתשלום הראשון של הקונה למוכר מיועד לתשלום המשכנתא שנותרה כדי שהקונה יוכל לקבל משכנתא חדשה כשהתנאים לרישום נכס המקרקעין, מאפשרים זאת לאחר ששולמה המשכנתא הקודמת, אך המוכר לא מעוניין לבצע זאת באמצעות התשלום הראשון שיתקבל.
  • מועד פינוי הנכס.
  • אופן חלוקת התשלומים עד יום מסירת הנכס.

הגמישות הנדרשת מעורכי הדין של הצדדים

שני עורכי הדין מקבלים בכל יום פניות מהלקוח שלהם על סעיפים כאלה ואחרים, שיש לטפל בהם, לשנות, לחדד, להוסיף או לגרוע.

עורכי הדין מחליפים ביניהם את הטיוטות ועושים כל שאפשר כדי להגיע להסכמות ביניהם על כל אחד מהסעיפים הבעייתיים, עד שהם מגיעים להסכמות כאשר כל אחד מהם משרת את הצד שלו.

אילו היה מעורב בעריכת ההסכם עורך דין אחד בלבד, לא הייתה כל אפשרות להגיע להסכמות ולחתום על החוזה.