הרעיון המבריק לפנסיונרים הוא משכנתא הפוכה

לקיחת משכנתא הפוכה

החיים מזמנים לכל אחד מאתנו הפתעות, לפעמים הן נעימות ולפעמים נעימות פחות. בני זוג שמסיימים עבודה לאחר כארבעים שנות וותק במקום אחד, מעוניינים לנוח קצת, לא למהר בבוקר למשרד בכל מזג אוויר, אלא ליהנות מהרגיעה. השיטה החדשנית של משכנתא הפוכה מסייעת רבות לאנשים המבוגרים ליהנות מהפנסיה ועם זאת לחיות חיים נורמטיביים ומלאי פעילויות חברתיות.

לאורך כל השנים היה ברור לבני הזוג שבעת היציאה לפנסיה הם ימשיכו לחיות באורח חיים זהה לימים שבהם הם היו שכירים. הם ייהנו מטיולים בארץ ובעולם, ימשיכו לבלות עם הנכדים ליהנות בסרטים מעולים ולקפוץ אחר כך למסעדה הקרובה לארוחת צהרים. אך לקראת היציאה לגמלאות, הם קיבלו את כל המסמכים הקשורים לסכום הפיצויים שיקבלו ולגובהו של השכר החודשי שהוא אינו מלא וכך הסתבר להם שהשנים הבאות, לא הולכות להיות קלות. הם שמעו מחברים טובים על כך שמימשו את אופציית משכנתא הפוכה כלל והחליטו שזה פתרון נהדר גם עבורם, כדי לממש את רוב התוכניות שלהם.

איך מתנהל תהליך משכנתא הפוכה

בסיס החשיבה הוא שבעלי הנכס מקבלים מהבנק חלק מערכו של הבית בעודם בחיים. הם יישארו לגור בנכס עד יום מותו של השני מבין שניהם, או אם יחליטו לעבור לדיור מוגן, הם יכולים להשכיר את הנכס וליהנות מהכנסה פאסיבית שתסייע להם מאד בעת ביצוע התשלומים החודשיים לדיור המוגן.

הבנק מגן על עצמו על ידי כך שהוא מעביר רישום לטאבו כי בהתאם לחוזה עם בעלי הנכס בכתובת ספציפית, גוש וחלקה, הם לקחו משכנתא הפוכה, הבנק מחזיק מחצית, שליש או כל נתח אחר של הנכס בהתאם לחוזה שנחתם ולסכום הכספי שעליו הוחלט שהבנק ישלם.

הבנק מעביר לבני הזוג סכום ספציפי שהוא חלק מערכו של הנכס. אפשר לקבל סכום זה בבת אחת, אם בני הזוג מעוניינים באמצעותו לעזור לילדים לרכוש דירה, או לנסוע לטיול חוצה יבשות, להחליף למכונית נוחה יותר, או להגשים כל תוכנית אחרת.

אפשרות נוספת היא לחלק את הסכום הגדול לנתחים קטנים ולקבל בכל חודש קצבה זהה הכוללת ריבית וכך סך ההכנסות המשפחתיות החודשיות יהיה הרבה יותר גבוה ובני הזוג יוכלו ליהנות מחיים נורמטיביים וללא מגבלות כספיות, בדיוק כמו שחיו עד עתה.

ומה קורה בגיל 120?

כאשר בן הזוג האחרון נפטר, ההליך הוא שיש למכור את הדירה, להחזיר לבנק את הסכום שהוא שילם לבני הזוג בהליך של משכנתא הפוכה לאורך כל השנים ויתרת הכסף מסכום המכירה, נותרת בידי היורשים. הליך זה מתבצע כשנה לאחר הפטירה כדי לאפשר לבני המשפחה להתאושש מהאבל ולמכור את הנכס במחיר טוב.

לאחר המכירה של הנכס והעברת הכספים בחזרה לבנק, נמחק הרישום בלשכת המקרקעין הן של בני הזוג והן של הבנק, כיוון שמישהו אחר רכש את הנכס.