החשיבות הגבוהה של פיקוח בנייה

 

ניהול ופיקוח בנייה הוא הגורם החשוב ביותר במערך אנשי המקצוע העוסקים בבנייה או שיפוץ של בית פרטי או כל מבנה אחר.

תפקידו של המפקח הוא רוחבי והוא אחראי על כל מה שקורה בשטח כך שהביצוע בפועל יהיה תואם לחלוטין לתוכניות שהוכנו ואושרו מראש.

בחירת מהנדס שיפקח על הפרויקט

אחת המשימות הראשונות של כל יזם היא בחירת הפונקציה של פיקוח בנייה, על ידי אדם ספציפי. מי שעוסק בתחום זה הוא ברוב המקרים אדם אמין, בעל ידע נרחב בכל תחומי הבניין. מהנדס אזרחי אשר למד בנוסף לכך גם את הליכי הניהול והפיקוח ,כך שיוכל לבצע תפקיד זה.

 

תחומי העיסוק של פיקוח בנייה

תחום פיקוח בנייה מנהל את פרויקט הבנייה מתחילתו ועד סופו. זה מתחיל בקשר עם האדריכלים והמתכננים עד קבלת התוכניות הסופיות לביצוע, ממשיך בבחירת קבלני המשנה שכל אחד יבצע נתח מהעבודה בהתאם למקצועיות שלו ובתמורה יקבל את שכר העבודה על פי ההסכם ביניהם.

כל בעל מקצוע מקבל מפיקוח בנייה הנחיות מדויקות בכתב כמויות אילו עבודות עליו לבצע ובאילו חומרים עליו להשתמש. הפיקוח מוודא שהקבלן מבצע את המוטל עליו בהתאם להנחיות או בהתאם לאישור שקיבל לשימוש בחומרים שהם שווי ערך.

בתום ביצוע העבודה או חלק ממנה, נבדקת העבודה בקפידה והפיקוח מאשר או לא מאשר את המשך הבנייה. בהתאם לתנאי התשלום של הקבלן, פיקוח בניה מאשר לתשלום את החשבון .

תחומי הפעילות של פיקוח בנייה

פיקוח בנייה מבצעים ניהול ופיקוח בנייה על כמה סוגי פרויקטים:

  • בניית בתים פרטיים.
  • בניית מבנים למגורים, תעשייה, מסחר או משרדים.
  • פרויקטים ייחודיים ומורכבים כמו תמ"א 38.
  • מיזמים של בנייה ירוקה.
  • פיקוח על עבודות שיפוץ, בנייה ,אינסטלציה וכו' .

 

החוט המקשר בין כל הגורמים שפעילים בכל מיזם הוא פיקוח בנייה המתאם זמנים, מיקומים, חומרי גלם, התאמה בין התכנון הראשוני לביצוע העבודה בפועל, אי חריגה מהתקציבים, מניעת חריגות בנייה יעילות, קידום תהליכים, עמידה בלוחות הזמנים ועוד.

קידום תהליכים, עמידה בלוחות הזמנים ועוד.

קרדיט תמונה אתר סאגה פיקוח בניהסאגה

 

פיקוח על עבודות שיפוץ בבתים פרטיים ובדירות

לקוח המתכנן שיפוץ מאסיבי בביתו, חשוב שיתייעץ עם פיקוח בנייה כדי לקבל את התוואי הנכון של הדרך, הכנת התוכניות לביצוע, תיאום עם אדריכלים ומעצבי פנים, אילו עבודות בנייה יש לבצע ומה העלויות של כל אחת מהן.

במהלך הפרויקט נעשית ביקורת בשטח על כל אחד משלבי העבודה שנקבעו כדי לוודא שהם בוצעו כראוי תוך שימוש בחומרי גלם העומדים בתקן הישראלי. לאחר בדיקת העבודה שבוצעה מקבל הקבלן אור ירוק להמשיך בפרויקט או מתבקש לתקן את מלוא העבודה או חלקה כדי שתתאים לדרישות שנקבעו מראש.

מיזמים מורכבים וסבוכים הכוללים תחומי בנייה שונים יסתיימו כראוי, לאור העובדה שפיקוח בנייה מנהלים ומפקחים על התהליך מתחילתו ועד סופו.