קפה טורקי- לא רק בטורקיה

קפה שחור וקפה בכלל מהווים חלק חשוב בתרבות שלנו. שתיית הקפה מסמלת הפסקה בעבודה או מפגש חברתי (מי בינינו לא משתמש בביטוי: בוא/י לקפה ומגיש משהו אחר במקום…) ולכן הוא השתרש אצלנו טוב כל כך בכל הגרסאות שלו. גם המושג קפה טורקי ולא פחות ממנו קפה טורקי עלית הם מושגים המחברים בין הישראליות לבין הקפה. מהו הקסם שבמשקה הזה? מהם ההבדלים בין סוגי הקפה השונים?                              Coffee cup

קפה טורקי אינו קשור ליחסים עם טורקיה

לאחרונה, לאור יחסינו הפחות חבריים עם טורקיה, החלה התלהמות לגבי המושג קפה טורקי והרצון להחליפו למושג אחר אך כמובן שהנושא ירד מן הכותרות בשל העובדה שמדובר במושג שהוטבע כבר מזמן בשפה והוא אינו מעיד בהכרח על קשרים הדוקים עם טורקיה. עץ הקפה אינו צומח בטורקיה ולכן הקפה אינו מיוצר בה. מדובר בסך הכל על מושג הקשור לאופן טחינת הקפה ואין מה לעשות, לגבי שיטת הטחינה הזאת לטורקים ישנה זכות ראשונים. הפרדת ה"טורקי" מן ה"קפה" כמוה הפרדת ה"תימני" מן ה"צעד" בביטוי צעד תימני בגלל קשרינו הלא ידידותיים עם תימן (וזה בעדינות…). את המושג השרישו הדורות הקודמים ולכן קפה טורקי עלית הוא שם העושה כבוד לדור המייסדים שלנו ולא לטורקים.

קפה טורקי- מכיל חומרים בריאים וחשובים

רבים רואים בקפה משקה שאינו מועיל לגופנו אך מחקרים בפירוש אומרים אחרת. פרי הקפה והפולים שלו משוייכים לפירות אשר עשירים באנטי אוקסידנטים- חומרים אשר מונעים פעולת חמצון מזיקה של רדיקלים חופשיים הנוצרים בתהליכים שונים המתרחשים בגוף כמו תהליכי חילוף חומרים למיניהם. הקפה כמו גם הענבים עשיר בפוליפנולים, חומרים המהווים חלק מן האנטי אוקסידנטים. לכן, בניגוד למה שנהגנו לחשוב עד לא מזמן, לקפה בהחלט ישנם יתרונות הקשורים לבריאותנו. כל עוד השתיה אינה נעשית בצורה מוגזמת, לקפה ישנה השפעה חיובית. יש לזכור כי גם רכיבים החשובים לגופנו כמו ויטמינים הופכים לרעל כאשר צורכים אותם בכמות מוגזמת.

במה שונה הטורקי מן האספרסו וחבריו?

כל סוגי הקפה, החל מזה עם השם העממי ביותר וכלה באלה עם השמות המורכבים ביותר כמו אספרסו, מקיאטו וחבריהם מתייחסים בעצם למוצר דומה- משקה העשוי מקפה. ההבדל הוא במידת הטחינה. הטורקי או השחור, שהם בעצם אותו דבר טחונים דק יותר לעומת האספרסו למשל. ההבדלים בטעם יכולים להווצר גם בין טורקי אחד לאחר על פי מידת הקליה של פולי הקפה. ככל שהקליה תהיה רבה יותר, ואנו מכירים זאת גם מקלייתו של צנים בטוסטר, טעמו יהיה מריר יותר.