הרחקת יונים או הדברת יונים?

אנשים רבים אינם מודעים לעובדה שיש הבדל משמעותי מאוד בין הרחקת יונים לבין הדברת יונים. בהתאם למילון העברי, הדברה היא פעולת חיסול. פעולה שעיקרה היא השמדה של מזיקים באמצעות פיזור רעל. הרחקת יונים היא שיטה בה נעשית פעולת סילוק היונים באמצעים שאינם פוגעים ביונה, בבני האדם או בסביבה. במאמר זה נגולל בפניכם מדוע כל כך הרבה אנשים כיום מעדיפים הרחקה של היונים באמצעים אלקטרוניים על פני כל שיטה אחרת.

 

חשוב לדעת על היונה

רוב האנשים אינם מודעים לכך שזוג יונים מסוגל להביא לעולם כשמונה עשר גוזלים מדי שנה, אך הם בהחלט מודעים לעובדה שלהקות גדולות של יונים שמתמקמות בגג הבית, במסתרי הכביסה ובשטחים נוספים של הבית גורמות ללכלוך רב, כינים, פגיעה במתכות, (וזאת משום הלשלשת החומצתית), העברת מחלות לבני האדם ולחיות המחמד, נזקים כלכליים למחסני מזון, לחקלאות, סכנה למטוסים ועוד. בנוסף לכל אלו המיית היונים מפרה את השקט ומטרידה אנשים בעיקר בשעות הלילה. כל אלו מובילים אנשים רבים לשכור את שירותיהן של חברות הדברה או מדבירים מקצועיים ובעלי ניסיון בתחום הרחקה וסילוק של יונים באמצעים שונים. ההבדל בין העבר לבין היום בא לידי ביטוי בכך שבעבר אנשים פנו אל מדבירים שהרחיקו את היונים באמצעות השמדתן וכיום אנשים מחפשים דרכים לסלק את היונים לצמיתות ללא הריגתן, אלא באמצעות שיטות יעילות לסילוק יונים כמו למשל השיטה האלקטרונית.

 

בעבר הלא רחוק שיטות השמדת היונים שהיו נהוגות עד היום בישראל היו סילוק יונים על ידי ירי ברובה ציד וגרימת מוות בייסורים איטיים ליונה. הרעלה על ידי חומר אלפא כלורלוז, דבר שפעמים רבות גרם גם להרעלה ישירה גם לבעלי חיים נוספים ולכידה של היונים במלכודות מיוחדות. שיטה נוספת הייתה הרס של קני היונים, דבר שגרם למוות איטי של הגוזלים שלהם. כיוון שכל השיטות שפורטו כאן הן שיטות שעיקרן התעללות בבעלי כנף ובעלי חיים ושיטות שנחשבו כעבירה על חוק צער בעלי חיים, כיום נוהגים בשיטות שונות לגמרי למטרת הרחקת יונים.

 

חלק מהשיטות המונהגות כיום למטרת סילוק יונים הן הצבת דגמי ינשופים ויונים באותו איזור בו היונים נמצאות וזאת על מנת להפחיד אותן. שימוש בפסים זוהרים להרתעת היונים, הדבקת דוקרנים להרחקת יונים שמאלצות את היונה לעוף מהמקום שכן אין היא יכולה לעמוד על הדוקרן ושיטת הרחקת יונים אלקטרונית, כלומר שיטת הפחדה באמצעות תדרים על קוליים אותם רק היונים יכולות לשמוע, צלילים שמפריעים לתקשורת הטבעית בין היונים. נכון להיום השיטה האלקטרונית ידועה כאותה שיטה יעילה שמבטיחה את הרחקת היונים לצמיתות ללא פגיעה בהן.