טיפים להקמת גינה קטנה במרפסת שמש

בשנים האחרונות אנו עדים לתנופת בניה אדירה ברחבי הארץ כאשר ניתן לומר כמעט בפה מלא שכל בניין שהוקם בשנים האחרונות, יש בו מרפסת. אולם לא בכל פרויקט מקבלים מרפסת מרווחת. אלא מרפסות קטנות עד 12 מטר. המרפסת היא תענוג גדול לכל בני הבית וכדי לנצל אותה היטב כדאי להשקיע בעיצוב גינה קטנה ולהפוך את המרפסת לחלקת גן עדן פרטית ולפנינת חן קסומה, פסטורלית ומרגיעה.

חשוב לציין כי עיצוב מרפסת קטנה נחשב לאתגר גדול מאחר ואין הרבה אפשרויות לתמרון כמו שיש בעת עיצוב מרפסות גדולות, לכן כדאי לבחור בעל מקצוע מנוסה ויעיל שיכול להפוך כל מרפסת קטנה למקום חלומי ומלא קסם.

האתגר בעיצוב מרפסת קטנה

כאמור, כדי לעצב מרפסת קטנה נדרש ידע וניסיון מאחר וזהו אתגר של ממש לבעלי המקצוע המנוסים. בעת עיצוב מרפסת גדולה יש מרחב תמרון וקל יותר לתכנן ולהקים גינה אך במרפסות הקטנות יש להתייחס לגורמים נוספים ולמקם היטב את הצמחים, האדניות והעציצים על מנת להשאיר מקום פנוי למערכת ישיבה, למתלה כביסה, לארון אחסון אם צריך ועוד.

האתגר המרכזי במהלך תכנון ועצוב של מרפסות קטנות הוא לשלב נכון בין הצמחייה לבין פינת הישיבה, יש להשאיר מרחב המאפשר לדיירים לנוע בנוחות ובבטחה במרפסת, ובנוסף יש להתאים את הצמחייה במרפסת לאורח החיים של בני הבית וליכולת ולזמינות שלהם לטפל בגינה.

דגשים לעיצוב מרפסת קטנה עם גינת נוי

הקמת גינה במרפסת שמש קטנה מתחילה בתכנון קפדני על ידי בעל מקצוע מיומן ומנוסה. תכנון מקצועי מבטיח גינה מרשימה, חסכונית ונוחה לתחזוקה במרפסת הקטנה. כדי להקים גינה במרפסת הדירה מומלץ להתייחס לדגשים הבאים:

תכנון – אמנם שטח המרפסת קטן ואין אפשרות לחלק את המרפסת לאזור ישיבה, למטבח חיצוני ולגינה, לכן הטיפ של המומחים הוא להתמקד במרכז המרפסת ולשלב בו פינת ישיבה נוחה בעיצוב אלגנטי, ספת ישיבה דו מושבית או שולחן קפה עם שני כיסאות גן.

בחירת צמחים – חשוב לבחור נכון צמחים למרפסת שמש קטנה, יש להתייחס לכיווני ולכמות האור, למיקום המרפסת, לתנאי האקלים באזור המגורים, לרוחות, לגודל המרפסת ולזמינות התחזוקה והטיפול בצמחייה על ידי הדיירים. כדאי לא להעמיס בצמחים כדי להשאיר מרחב מחייה ולנוע בחופשית במרפסת הקטנה.

להשתמש בקירות – אחד הטיפים החשובים ביותר לעיצוב גינה קטנה במרפסת שמש הוא להשתמש בקירות ולהקים גינה לגובה. כדאי לשלב בין אדניות עם צמחים מטפסים לגובה לבין עציצים תלויים ונשפכים מטה, ויש אפשרות להקים מערכת הידרופונית מצינורות PVC המתנשאת לגובה כדי לגדל צמחי תבלין וירקות.

אדניות למעקה – כדי לשמור על מרווח במרפסת ולעצב אותה עם פינת ישיבה נוחה ומזמינה ניתן לרכוש אדניות מעוצבות ולהתקין אותן על המעקה של המרפסת, אפשר גם להתקין מדפים בקיר וכך מוסיפים יותר צמחים ונהנים מגן עדן פרטי עם אווירה קסומה ומרגיעה.

יכולת העמסה – יש לבדוק מהו כושר ההעמסה של המרפסת לפני שמתחילים לעצב אותה ולהביא אדניות ועציצים גדולים.

השקיה ותחזוקה – ניתן לתכנן מערכה השקיה חסכונית וממוחשבת לגינה הקטנה במרפסת או להחליט על השקיה ידנית. בשלב התכנון יש לבדוק מול בני הבית מהי זמינותם להשקיה ולתחזוקה שוטפת בגינה, ובהתאם לכך בוחרים צמחים.

אקססוריז – עיצוב מרפסת קטנה מגיע לישורת האחרונה ולאחר בחירת אדניות, צמחים, פרחים ועציצים יש להשלים את העיצוב עם אקססוריז ופריטים משלימים שיוצרים את האווירה הרצויה במרפסת הקטנה. כדאי לבחור אקססוריז המשקפים את אורח החיים שלכם, לדוגמה פריטים משלימים הקשורים לתחביב שלכם, וכדאי להתקין תאורה רומנטית, לבחור פסלים יפים, לתלות תמונה ולקשט את המרפסת עם פריטי נוי שהופכים את המקום לפנינת חן מותאמת אישית.