כיצד לתכנן מעקה בטיחותי ואסתטי לבית

שומר הסף האולטימטיבי של כל מבנה הוא המעקה. החיץ שמגן מפני נפילה ומאפשר אחיזה תוך כדי הליכה, ירידה או עלייה. המעקה עושה את דרכו בחללים ציבורים ופרטיים מהחוץ לפנים ,בין אם מדובר במעקה למרפסת או מעקה בחדר המדרגות. נהוג למקם מעקה סביב בריכה, מעל המדרגות, לצורך גידור מרפסת, מעקה בטיחות לגג ואפילו מעקות לתיחום שבילי גישה ובהפרדה בין סביבת המגורים לכביש או לחצר.
החשיבות של המעקה לאיכות החיים היא רבה – הוא מסייע לבעלי מוגבלויות, לילדים קטנים ולכל אחד שאוחז במעקה ומחפש את הגדרת ותיחום השטח ועזרה בהתקדמות במרחב.
מעקה שמיוצר בסטנדרט גבוה על פי התקנים המחמירים ביותר מבטיח שקט נפשי ובתכנון מעקה מושקעת חשיבה רבה תוך שימת דגש על המאפיינים הארגונומיים וכן בבחירת המראה האסתטי אשר יתמזג עם המרחב הכולל.

מעקה על פי התקן

בתכנון המעקה יש להקפיד על עמידה בתקנים הישראלים, לפיהם גובה המעקה המינימלי הוא 105 ס"מ למעט לאורך החלק המשופע במדרגות שם גובהו צריך להיות מינימום 90 ס"מ כאשר את הגובה מודדים מהמקום שיכול לשמש מדרך רגל. מבנה המעקה אף הוא ידוע מראש למתכננים כאשר על פי התקן הנהוג מדובר במרווחים בהם לא ניתן להעביר כדור קשיח בקוטר 10 ס"מ וכן יש לבדוק שהמעקה אינו מאפשר טיפוס כאשר למניעת אפשרות הטיפוס, התקן קובע שיהיו במעקה כשני אלמנטים אופקיים ושהמרווח בין האלמנט התחתון לעליון יהיה 90 ס"מ לפחות.

 

מתכת – הבחירה הבטוחה

החומר ממנו עשוי מעקה בטיחות אף הוא משפיע הן על המראה והן על הפונקציונאליות של המעקה. קיימים מעקות מעץ וזכוכית, אך אין ספק שהמתכת היא כוכבת העל בזירת המעקות כאשר המתכת מביאה יתרונות רבים מהעמידות גבוהה וחוזק יוצא דופן ועד יציבות וקשיחות. המתכת עמידה מאוד בפני מזג אוויר קיצוני מלחות מוגברת ועד רוחות עזות וגשמים כבדים ומכאן היכולת להשתמש במעקה מתכת גם בסביבה חיצונית. המתכת גם מגיבה טוב לכימיקלים, מסיסים ושמנים ואינה צוברת אבק ובנוסף היא מבודדת ולכן היא כה פופולארית. קל מאוד לתחזק אותה ולשמור על ניקיונה לאורך זמן והיא אפילו נחשבת לחומר שניתן למחזר כך שהיא ידידותית לסביבה. מעקה מתכת עובר תהליך גלוון שמוסיף למעקה שכבת הגנה הנוגדת התפתחות קורוזיה – קריטי במיוחד אם המעקה אמור להיות חשוף לתנאי חוץ, שמש, רוח, גשם.

מעקה בכל סגנון

מעקה הוא אלמנט דקורטיבי דומיננטי בחלל ולכן משקיעים רבות בתכנונו והתאמתו לחלל. ניתן לתכנן מעקה דקיק ומינימליסט המקנה מראה אוורירי ואפקט מרחף או מעקה עבה יותר ודומיננטי עם תבליטים שונים בשלל צבעים בין אם תרצו שהמעקה יבלוט בצבע המנוגד לרקע או יהיה בגוון הקירות והמדרגות. קיימים מבחר עיצובים של מעקות בין אם הסגנון כפרי חם ואלגנטי או וינטג' או מודרני בשיק תעשייתי, מעקות בטוויסט אלכסוני או מתפתל (מעקה לולייני) או מעקה בקווים ישרים וחדים. ההחלטה המתבלת קשורה גם לכמה מעקות יהיו, למשל, במדרגות האם יהיה מעקה אחד המפריד בין גרם המדרגות לקיר או מעקה משני הצדדים.

בכל מקרה, יש לחשב את העומס הצפוי כאשר מחליטים על עובי ורוחב המעקה. מומלץ לפנות לחברה המייצרת מעקות עמידים ממתכת בהתאם לתקנות המחמירות ומבצעת את ההתקנה בשטח על מנת להבטיח עמידות לטווח ארוך. יש לבחון שקל לאחוז במעקה ושהיד לא מחליקה ממנו, שהגימור נעים למגע ושהוא אכן מספק את התמיכה הנחוצה. התקנה מקצועית נועדה לקבע היטב את המעקה כך שהוא יהיה יציב, יעמוד בעומס ולא יזוז עם הזמן.