בחירת צבעים לעיצוב חדרי הבית

תורת הצבע מלמדת אותנו אילו גוונים מעניקים לנו תחושה חמה ונעימה ואילו מטפחים שלווה קרירה ושלווה.

היכרות עם שילובי הצבעים בגלגל הצבעים:

–          ערכת צבעים מונו-כרומטית – גוונים של אותו צבע. כמו כחול, כחול קצת בהיר יותר וכן הלאה.

–          ערכת צבעים אנלוגית (הצבעים הסמוכים זה לזה בגלגל הצבעים, כמו צהוב וירקרק או אדום וכתמתם).

 

–          ערכת צבעים משלימים – סכמה זו משתמשת בשני צבעים בגלגל הצבעים שנמצאים אחד מול השני ויוצרים ניגוד. למשל, שימוש בצבעים חמים מול צבעים קרים. כמו: צהוב וסגול, אדום וירוק או כתום וכחול. צבעים משלימים פשוט מוציאים את המיטב האחד מהשני.

 

–          ערכת צבעים אנלוגית עם צבע אחד משלים – כאשר משלבים גוונים דומים סמוכים אחד לשני בגלגל הצבעים יחד עם גוון משלים, הגוונים הסמוכים אחד לשני יהיו הצבע השליט.

 

–          צירוף דואלי משלים – שני צבעים סמוכים בגלגל הצבעים עם שני צבעים משלימים שהם סמוכים. אמנם, קשה להשיג הרמוניה בערכת צבעים כזו, אבל על ידי בחירה של צבע אחד דומיננטי ניתן להשיג איזון.

 

–          ערכת צבעים משולשת (Modified Triad) – בחירה של שלושה צבעים בגלגל הצבעים שביניהם יש רווח אחד. סכמה זו דומה לאנלוגית, אבל היא מעניקה יותר ניגודיות.

 

–          ערכת צבעים שלישונית (Triadic Color) – בחירת שלושה צבעים שנמצאים במרחקים שווים זה מזה בגלגל הצבעים (למשל, ירוק, סגול וכתום). הצבעים נראים מאוד טוב ביחד, ויש בהם ניגודיות שהיא די נוחה. כדי להשיג הרמוניה, מומלץ שצבע אחד יבלוט יותר מהשניים האחרים.

תיאוריה ומעשה

כאשר רוצים לבחור צבעים לחדרים בעת עיצוב הבית צריך לקחת בחשבון שלושה דברים חשובים: ההעדפות האישיות, אורח החיים והשימושים בכל חדר, והמבנה הפיזי של החדר (תאורה ופרטים ארכיטקטוניים). בעזרת מידע זה אפשר לנסות לקבוע את ערכת הצבעים הטובה ביותר שתתאים לבית.

יש כמה ערכות צבעים שעובדות טוב יותר מאחרות. למשל כשנכנסים למטבח בבית כפרי, אוטומטית חושבים על מונוכרומטיות, או על ערכת צבעים אנלוגית – בגוון צהוב בהיר, שמנת או אדום עשיר ועמוק. לעומת זאת, במטבח בבית עכשווי או מודרני, נצפה לגוונים עזים ומוארים של צבעים משלימים.

אם אתם מחפשים להשיג באמצעות עיצוב הבית תחושה של שלווה, אולי כדאי לבחור במונוכרומטיות או בערכת צבעים אנלוגית. חישבו על ערכת הצבעים של הוואי והנינוחות שהם גורמים לכם לחוש: הגבעות הירוקות, מיי האוקיינוס הכחולים ותכלת השמים – זוהי ערכת צבעים אנלוגית קלאסית. חדרי אמבטיה וחדרי ספא הם מקומות אידיאליים לעיצוב בהשראת צבעים מהטבע.

כדי להציג מראה נוצץ יותר בתבנית עיצוב עכשווית, אפשר לבחור בערכת צבעים משלימה או משולשת. בכל צעד שנעשה מכיוון המונו-כרומטיות אל הערכה האנלוגית ומשם לערכת הצבעים המשלימים ול-Triadic, אפשר להוסיף קצת יותר אנרגיה וקצת יותר עניין.

היזהרו מפני הוספת כמות גדולה מדי של צבע בוהק בכל אחד מהחדרים. חשוב מאוד לאזן צבעים בעלי אנרגיה רבה, כי מה שנראה ברגע זה כיף ומרגש יכול להתיש לאורך זמן.