כל מה שרציתם לדעת על סרטן הכליות

סרטן הכליות הוא מחלה אשר במהלכה נוצרים תאים סרטניים ממאירים בתוך הצינוריות אשר מרכיבות את הכליה ובתוכן נעשה תהליך ניקוי וסינון הדם מחומרי פסולת היוצאים בסופו של דבר כשתן.                                              

הכליות ותפקידן

הכליות ממוקמות משני צידי הגב, קצת מעל למותניים. דרך עורקי הכליות  מגיעים אליהן מדי יום כ- 180 ליטרים של דם. הנפרונים הם יחידות התפקוד של הכליה בהם מתרחש סינון הדם, יצירת השתן ומשם זרימתו דרך צינור השופכה אל שלפוחית השתן. הכליות שומרות על מאזן הנוזלים בגוף ומסלקות ממנו נוזלים עודפים, מווסתות רמות של חומרים ומלחים שונים כך שרמתם נשארת תקינה. מעבר לכך הכליות תורמות ללחץ דם תקין, תורמות ליצירת כדוריות דם אדומות ואף תורמות לעצמות בריאות וחזקות באמצעות ויטמין D הנוצר בהן.

מהם הסימפטומים של סרטן הכליות?

סרטן הכליה יכול להתבטא במספר סימפטומים. אחד מהם הוא הופעתו של דם בשתן, השני הוא היווצרותו של גוש בחלל הבטן. האחרון יהיה מורגש לרוב כאשר הגידול יתפתח. יתכן שבשלבים הראשונים של המחלה הוא לא יהיה חלק המסימפטומים. סימפטומים נוספים שעלולים להיות נורת אזהרה הם כאבים בלתי פוסקים באחד מצידי הגוף וגם חוסר תאבון, איבוד משקל ללא סיבה ואנמיה.

גורמי סיכון:

סרטן הכליות יכול לנבוע ממספר גורמים, תורשתיים וסביבתיים. עישון הוא אחד הגורמים הסביבתיים העיקריים. גם שימוש לאורך זמן במשככי כאבים ללא מרשדם יכול לזרז את הופעתו של סרטן הכליה. הגורם הנוסף הוא כאמור תורשתי- נשיאת הגן לסרטן מסוג קרצינומה פפאפלארית ותסמונות גנטיות נוספות.

אופן הטיפול במחלה

הסרטן יתבטא בהימצאותם של תאים סרטניים בציפוי הפנימי של צינוריות הכליה. כמו בכל מחלת סרטן, גם למחלה זו שלבים שונים המתבטאים בהיקף הגידול ועד כמה הספיק להתפשט לעבר קשרי הלימפה או גרוע מכך לפתח גרורות. למחלה ישנם מספר טיפולים הקשורים בשלב בו היא נמצאת. אם הבחירה היא בניתוח, אחד הניתוחים הנפוצים הוא כריתתה של הכליה הנגועה בגידול כריתה מלאה או חלקית. סוג טיפול אחר הוא טיפול בקרינה. ההקרנות אינן דורשות אשפוז והן פוגעות בתאים הנגועים תוך גרימת נזק סביבתי מועט יחסית. טיפולים אחרים הם טיפולים ביולוגיים אשר באמצעות הזרקת חומרים שונים מעודדים את המערכת החיסונית לתקוף את התאים הסרטניים ביתר שאת. טיפול מסיבי יותר הוא הכימותרפיה. היום ישנם גם טיפולים חדשניים שטרם כלולים בסל הבריאות ומגיעים כחיסון או ככדורים נגד המחלה.