שינוי פני העיר בעזרת פרוייקט תמ"א 38

ישנן לא מעט שכונות ברחבי הערים שהמבנים בהן הם ישנים, בעלי יסודות רעועים ומרתיעים אוכלוסיה צעירה ומשכילה מלהגיע ולגור באותם מקומות. פרוייקט תמ"א 38 הוא פרוייקט שמטרתו הראשונית היא לחזק מבנים ישנים מפני רעידות אדמה אך הוא יוצר שינויים נוספים בהיבט רחב יותר כמו עידוד כניסתה של אוכלוסיה צעירה באמצעות תנאי מגורים טובים יותר. גם מבחינת הקבלנים התכנית היא חיובית ומאפשרת להם כניסה ובניה במרכזי הערים, במקומות שהם מאוכלסים ובניית דירות חדשות בהם אינה אפשרית אלא באמצעות הפרוייקט.

יתרונותיו של תמ"א 38

לפרוייקט ישנם לא מעט יתרונות הן עבור הדיירים והן עבור הקבלן המבצע. עם תום הפרוייקט מקבלים הדיירים מבנה מחוזק ועמיד בפני רעידות אדמה לפחות על פי דרישות התקן. בנוסף לחיזוק מתלווה בד"כ הוספת מעלית, חניה, מרפסות שמש ואף ממ"דים לדירות. כך ישנו שדרוג בחיי הדיירים ואף ערך הנכס שברשותם עולה באופן משמעותי. הקבלן מקבל אפשרות בלתי חוזרת לבנות ולמכור דירות חדשות בלב אזורים מאוכלסים וותיקים. אזורים ותיקים נמצאים פעמים רבות ממש במרכז העיר וערך הקרקע הוא גבוה. אם הפרוייקט נעשה בבניינים רבים בשכונה, הוא ייצור שינוי גורף וכל דיירי השכונה יהנו מזרימת אוכלוסיה צעירה והתחדשות.

מהם הקשיים?

אין ספק כי תמ"א 38 היא תכנית הדורשת התעסקות וגם סבלנות מצד הדיירים. חיזוקי הבניין אינם נעשים בשבוע ואף לא בחודש. בחלק מהזמן דיירים נאלצים למצוא פתרון דיור חלופי עד סיום הפרוייקט. בנוסף, נדרשת עבודה וקשר רציף מול הרשות המקומית אשר מאשרת הוספת זכויות בניה ואת כל התכנית וגם מול הקבלן. עו"ד המנוסה בתחום בהחלט יסייע בעניין. עורך דין שעסק כבר בתחום ועוסק בנדל"ן הוא פנים מוכרות ברשות המקומית ובעזרתו הכל יתנהל באופן יעיל יותר. גם מול הקבלן יכולות לעלות מחלוקות והוא יסייע בפתרונן.

תיקון 3 בתמ"א 38

על מנת להפוך את התכנית לרווחית יותר עבור כל הצדדים מוכנסים בה מדי פעם תיקונים. תמ"א 38 3 הוא תיקון שנוסף בשנת 2012. על פי תמ"א 38 3 ישנה אפשרות להוסיף גם 2.5 קומות נוספות בבניין אך זאת בכפוף לוועדה המקומית לתכנון ובניה. הזכויות הניתנות לקבלן לבניית הקומות נוספות עבור ביצוע הפרוייקט בבניין מסויים יכולות להנתן עבור בניין אחר, כך שלא בהכרח הבניין המשופץ הוא זה שייבנו בו קומות נוספות. ישנם בניינים שבהם ינתן אישור לקומה אחת. הדבר תלוי במיקום הבניין.

למידע נוסף על תמ"א 38