מדרגות – הנגשה לנכים היא דבר חשוב בכל חברה מתקדמת

אין כמעט מקום ציבורי ופרטי בארץ שאין בו מדרגות. בכל בית ספר שיש בו יותר מקומה אחת יש מדרגות המובילות בין הקומות. על פי החוק על כל קבלן שבונה או משפץ בניינים ציבוריים לדאוג לנגישות של נכים בעלי צרכים מיוחדים. ישראל היא מדינה עם מספר רב של נכים שאינם יכולים לעלות ולרדת מדרגות. הגישה לבניינים ציבוריים צריכה להיות נגישה לנכים עם כסאות גלגלים, קביים ומקל הליכה, אנשים מבוגרים או צעירים עם עגלות ילדים. לא אחת מתפרסמות בטלוויזיה כתבות אודות בניינים שאין בהם נגישות לבעלי צרכים מיוחדים.

המצב יכול להשתפר

אף שאנחנו חיים במדינה שבה הרבה נכי צה"ל, כתוצאה ממלחמות ואירועים ביטחוניים נוספים  ואף שיש חוקים בעניין יש עדיין בניינים רבים שלנכים אין גישה הולמת ומספר מדרגות בודדות מונע מהם את הכניסה   לבניין. כדי לאפשר לילדים בעלי צרכים מיוחדים ללמוד בבתי ספר רגילים, בהם יש כיתות בקומה עליונה, על הרשות המקומית להתקין מעלית לשימושם כדי לחסוך הרמת התלמיד ועליית מספר רב של מדרגות. בכניסה לכל בניין יש בדרך כלל מספר מדרגות מה שאינו מאפשר לנכים להיכנס אליו. בבניינים ציבוריים חדשים יש גם שיפוע לעגלות נכים או שביל המוביל את הנכה לתוך הבניין ומונע ממנו את הצורך לטפס מדרגות .

בעבר היו המבקרים בקניונים שרצו לעבור מקומה לקומה לעשות זאת באמצעות מדרגות. כיום אין קניון בו אין מדרגות נעות מה שמקל על אנשים רבים ביניהם אנשים מבוגרים, ילדים ואפילו נכים שאינם יושבים בכיסא גלגלים. לנכים שאין להם ברירה והם חייבים להשתמש במדרגות כדי להיכנס או לצאת מהדירה שלהם שמצאו מספר פתרונות כמו מדרגון זחל שקל להפעילו ואין צורך בהתקנה, או מעלון בחשמלי ביתי המותקן על מעקה המדרגות ועולה ויורד.

עושים מדרגות  חדשות? בחרו את החומר המתאים להנגשה לנכים

ישנם סוגים רבים של מדרגות. אפשר להתאים את חומרי הגלם בהתאם למיקום המדרגות. מדרגות רחוב עשויות בטון, בתוך בנינים משותפים ,בנקים ומקומות ציבוריים נ וספים, משיש ובבתי קרקע יש אפילו מדרגות עץ. מדרגות יכולות להיות מסוכנות ולכן יש לבנות אותן מחומרי גלם מותאמים כדי למנוע החלקה ונפילה.