עיצוב תאורה לבית חדש – כך תעשו זאת נכון

לאור השפעה משמעותית על האווירה בבית. כבר בשלב הבנייה או השיפוץ חשוב להחליט היכן נרצה למקם את גופי התאורה על מנת למקסם את האפקט של האור. ישנם אזורים שחשוב להאיר כמו הסלון, המטבח, פינת האוכל ובכל חלל ופינה גם מוקדים אסטרטגיים שזקוקים לאור חזק יותר. כיצד בוחרים גופי תאורה לבית חדש, אילו גופים פופולאריים והיכן נמקם את הגופים? כל הטיפים בדרך לבית מדליק ומואר.

מה בין תאורה היקפית לתאורה תכליתית?

חשוב להבין שזירת התאורה מבוססת על תאורה היקפית כללית ותאורה תכליתית, ממוקדת ומכוונת מטרה. ההבדל בין שתי אסטרטגיות תאורה אלה טמון בכך שבעוד תאורה היקפית מפזרת את האור בצורה אחידה במרחב, הרי שתאורה ממוקדת מכוונת להארת מקומות ספציפיים. למשל, נתקין גופי תאורה בסלון ובנוסף, נשתמש במנורות על מנת להאיר את פינת הקריאה או מנורות להארת המטבח וגופי תאורה נוספים להארת משטח העבודה או השיש.

יש לחשוב מראש על תרחישי תאורה כדי להחליט היכן לקבע את הגופים ומה דורש הארה ובאילו מצבים – כיש אור טבעי מבחוץ וזקוקים לחיזוקים או כשהחלל חשוך לחלוטין, או כשרוצים לצפות בטלוויזיה וצריכים מעט אור מבלי שזה יסנוור את המסך. על פי הצרכים הייחודיים של הדיירים ותנאי החלל המשתנים כמו למשל, פתחים שמכניסים אור יום או מעברים בין חללים, רהיטים שעשויים לחסום את האור, בוחרים מהם המקומות האידיאליים ובאיזו תאורה מדובר. מדדו היטב את החלל לפני בחירת הגופים על מנת להזמין את הנכונים והמדויקים למרחב הספציפי בו ברצונכם לשתול אותם.

התאמת התאורה לתנאי המרחב

תנאי המרחב יעזרו לכם במשימה של בחירת גופי התאורה. למשל, לחללים קטנים וצפופים יחסית יתאימו מנורות צמודות לתקרה כדי לשמור על אווריריות ותנועה חופשית מקסימלית בחלל בעוד בחדרים רחבי ידיים בעלי תקרה גבוהה ניתן להשתמש בגופים תלויים או מאסיביים. יש מקומות בהם נשתמש בגופים שקועים שמתמזגים בהרמוניה בעיצוב הכולל או נסתרים בתוך עיבוי מגבס כדי להאיר פריטים ספציפיים מבלי שגוף התאורה ייראה לעין המתבוננת כמו פסלים דקורטיביים, ספרים, תמונות וכדומה.

הקשר בין גופי התאורה וחזותם לקו הסגנוני השולט בחלל הוא בלתי נפרד ויש לחשוב מראש כיצד לשמור על הסינרגיה ביניהם. אפשרות אחת היא ללכת על גופי תאורה שיתכתבו עם השפה החזותית הנפוצה כמו גופים בלוק מודרני לחלל מעוצב בשיק מודרני או גופים במראה כפרי לחללים כפריים יותר ואפשרות שנייה היא דווקא לייצר קונטרסט להשגת אפקט מעניין. גוף תאורה מודרני שיבלוט על רקע חלל כפרי ולהפך או גוף עגול ש"ישבור" את הקווים הישרים והסימטריים של החלל או גופי תאורה צבעוניים המודגשים על רקע של מרחב בגוונים מונוכרומטיים.

מחממים או מקררים לפי הצרכים

קחו בחשבון גם את נוחות השימוש וההתאמה. התייחסו בבחירת פס עם ספוטים לכיוון הספוטים כך שתוכלו לכוון אותם לשני כיוונים וליהנות מפיזור אור מקסימלי או לשליטה באמצעות דימר וכמובן לתנאים שמשפיעים על התאורה. לדוגמא, בתאורה למרפסת או לחצר נעדיף גופים אטומים נגד מים העמידים בתנאי מזג האוויר המשתנים וכך גם בחללים בעלי פוטנציאל לרטיבות כמו מטבח או חדר הרחצה.

שימו לב להבדלים בין אור חם לאור קר, כשאור קר סטרילי ונקי מתאים מאוד לאזורים בהם זקוקים לאור מעין זה כמו במטבח בעוד אור צהוב יכול לרכך ולחמם אזורים שזקוקים למנה של חמימות כמו הסלון או חדר השינה. ניתן כמובן להתייעץ עם יועצי תאורה ומעצבי פנים בתהליך עיצוב תאורה לבית, בחירת הגופים, השילובים ביניהם והתקנתם המקצועית להשגת התוצאות הטובות ביותר.