סיפורי נשים בתנ"ך

אפילו שוחרי סיפורי התנ"ך הגדולים ביותר לא יוכלו לתאר את הספר הקדוש כיצירה פמיניסטית. התנ"ך, כמו מרבית הסיפורים הקדומים – הוא סיפור על עולם גברי. הגברים הם הכובשים, מקבלי ההחלטות, בעלי המשפחות ובוראי המסורות. מרבית הגיבורים החיים והמרתקים שאנחנו קוראים עליהם הם גברים שאינם כוללים את הנשים במערך השיקולים שלהם. ובכל זאת, אנחנו פוגשים על גבי הדפים הקדומים חלק מן הדמויות הנשיות החזקות והמרתקות ביותר שנוצרו בעולם המיתולוגיה והספרות.

אישה גולשת במחשב

אישה גולשת במחשב

האישה החזקה והמרתקת הראשונה היא כמובן חווה עצמה, שהיא למעשה האישה הראשונה בדברי ימי העולם. מחד, ניתן לטעון שחווה נבראה מצלעו של אדם, ולהוסיף על כך את אחריותה לחטא הקדמון ואת העובדה שהתפתתה לנחש. אבל קריאה חתרנית יותר יכולה לראות בחווה דמות דעתנית שמרדה במקום שיועד לה ובחרה בחירה עצמאית עבור עצמה – ועבור המין האנושי כולו. ניתן לטעון שחווה השפיעה על גורלנו הרבה יותר מאדם – וללא ספק הייתה יותר אקטיבית בפעולותיה. עוד נפגוש בעולמן של הנשים החזקות את דלילה מסיפורם של שמשון ודלילה אשר שינתה את גורלו של הגיבור הזה, את יעל אשת חבר הקיני, את דבורה הנביאה ונשים חזקות נוספות שלקחו את גורלן בידיהן ושינו את מסלול האירועים.
נשים משפיעות בדרכים שונות
מעבר לאותן נשים חזקות ופעילות שהן נדירות יחסית על דפי התנ"ך – לא נשכח את השפעתן האדירה של הנשים על פעולותיהם של הגברים שמניעים את העלילות הגדולות של דפי ספר הספרים. אומרים שדוד המלך לא זכה לבנות את בית המקדש בגלל החטא שחטא עם בת שבע ואין ספק שסיפור האהבה שלו לאותה שכנה יפה שינה את מסלול חייו ואת גורלו. בת שבע אולי הייתה פסיבית לחלוטין, אך יופייה גרם לאחד הגיבורים הגדולים של התנ"ך לבחור בחטא. בסיפורם של שמשון ודלילה יש בגידה אקטיבית הנובעת מבחירתה של דלילה, אבל ישנה גם השאלה הגדולה – מה גרם לשמשון לתת אמון רב כל כך באישה כזו, ומה היה היצר שדחף אותו אל חורבנו.
מה היה סיפורו של יעקב ללא אהבתו הגדולה לרחל? האם אבשלום היה מורד באביו בלי הרקע הקשה של אונס אחותו תמר? ניתן לטעון שסיפורי הנשים בתנ"ך הם במקרים רבים רק הרקע לעלילותיהם של הגברים, אך לא ניתן להתעלם מהשפעתן הכבירה על השתלשלות האירועים המורכבים שנפרשים לעיני הקוראים. בנוסף, התנ"ך מציג לקוראיו חלק מסיפורי האהבה הגדולים והיפים ביותר של כל הזמנים וגם בכך נודעה לו השפעה רבה על היחס לנשים ולאהבה הרומנטית.