כושר העבודה נפגע – מה עושים

לכל אזרח בישראל עומדת הזכות להיות בעליו החוקיים של פוליסת ביטוח המגנה על אובדן כושר עבודה אך אין זה אומר כי הפוליסה אכן תגן עלייך בכל המקרים כמו גם העובדה שלמרבית אזרחי ישראל אין פוליסה כזו. כאשר עובד או עובדת נפגעים ואינם יכולים למלא את תפקידם, ישנם מספר פרמטרים אשר קובעים האם אותו עובד או אותה עובדת איבדו את היכולת לעבוד ומגיעה להם הקצבה החודשית אשר תהווה תחליף לשכר העבודה החודשי. ישנם כמה שלבים אשר יש לעבור עד קבלת הקצבה וביניהם נמצא הגשת כל המסמכים הרלוונטיים, פגישות רבות, ועדה רפואית, מעקבים קבועים ועוד. אין ספק כי מדובר בתהליך ארוך ומייגע אך כאשר היכולת לעבוד אנה בנמצא, קצבה זו היא אשר תעזור לך להתקיים בכבוד.       

האם זה שווה את זה?

אזרחים רבים בעלי הזכות לקבלת קצבה חודשית, נכנעים לקשים המוערמים על ידי המוסד לביטוח לאומי ולא פעם, מוותרים על זכותם בלית ברירה. כיום, בשנת 2014, ישנם מספר מרכזים וארגונים העוזרים להתמודד עם כל התהליך והבירוקרטיה ובעצם עוזרים לעובד שנפגע לקבל את הקצבה המגיעה לו. לעיתים, רק ההיכרות עם נבכי הבירוקרטיה היא זו אשר תעשה את ההבדל בין קבלת הקצבה לבין סירוב להעניקה. על כן מומלץ מאוד לבדוק ולחקור את המרכזים והארגונים אשר יוכלו לעזור ולשקול שימוש בשירותיהם. מרבית ארגונים אלו יגבו דמי שירות סמליים ואחרים אחוזים מהקצבה רק לאחר שהתקבלה, זאת בכדי לאפשר לכל אחד להיעזר בשרותיהם. חשוב לציין כי כל אחד יכול לבצע ולעבור תהליך זה לבד, אך לא פעם עזרתו של ארגון או אדם מסוים הופכת את התהליך לקל יותר ופחות מרתיע.

הוועדה

אחד השלבים החשובים ביותר הינו שלב ועדה רפואית בו יעמוד מבקש או מבקשת הקצבה אל מול כמה גורמים והם אלו שיקבעו האם הוא או היא זכאים לקצבה ובאיזה גובה. תפקיד הועדה הוא לקבוע את מספר אחוזי הנכות המגיעים לאותו אדם וזאת בשל מצבו הרפואי. פאנל הועדה יורכב מרופא אחר לפחות ופקיד תביעות. תפקידם יהיה לבדוק את תלונות התובע בהסתמך על המסמכים הרפואיים אותה הגיש, בדיקה גופנית וכמובן שיחה. שלב הועדה הינו חשוב מאוד שכן במרבית המקרים לא ניתן לחזור על שלב זה גם לאחר הגשת ערר. אובדן כושר עבודה אינו מצב נעים לאף אדם ולכן בכדי למקסם את הסיכויים לקבלת האישור לקצבה החודשית, מומלץ להגיע ערוכים לוועדה.