תאורה לבית: איך לעשות את זה נכון?

מה זאת אומרת איך לעשות את זה נכון? הולכים לחנות תאורה, מסתכלים, בוחרים מה שנראה לנו הכי יפה ובמחיר טוב וזהו, לא?

אז זהו, שלא בדיוק. לפני בחירת עיצוב התאורה וההליכה לחנות תאורה חשוב לחשוב על מספר אספקטים שונים:

  • איזה אווירה נרצה בכל חלל של הבית?
  • אילו פעולות אנו מבצעים בכל חדר שחשוב שיהיו בשבילן תאורה מסוימת או אביזר תאורה מסוים?
  • האם יש דברים בחללים מסוימים שנרצה להבליט או לטשטש?
  • כמה תאורה נצטרך כדי להאיר את החדר ע"פ גודל החדר?

ברוב במקרים לכל חלל יהיה עיצוב תאורה שונה בדיוק בגלל השאלות ששאלנו קודם, לכל חלל יהיו לכם תשובות אחרות- גם מבחינה פרקטית וגם מבחינה עיצובית. כמה טיפים לתאורה בבית לפני שרצים לחנות תאורה:

  • על מנת לגרם לחדר להיות מואר בצורה חזקה, כמו שעושים בדרך כלל בחדרים כמו המטבח והסלון, כדאי לבחור בגופי תאורה הנותנים תאורה מלמעלה למטה, אשר תלויים על התקרה, או על קירות גבוהים.  תאורה כזאת תיתן הארה מקסימלית ותחושה של חלל גדול. שימו לב שהתאורה במטבח לא תהיה ממוקמת כך שמי שעומד במטבח יסתיר לעצמו את האור. בנוסף, במטבח חם בגלל מוצרי חשמל הנמצאים בו ולכן כדאי לבחור תאורה חסכונית שתהיה גם פחות פולטת חום.
  • בחדרי שינה נהוג להשתמש בתאורה שבה ניתן לשנות זווית ועוצמת אור על מנת לשלוט באווירה בחדר בכל שעות היום והלילה. ניתן גם להוסיף תאורה בגב המיטה אשר תבליט את המיטה, האביזר שהכי צריך לבלוט בחדר.
  • שימו לב למיקום התאורה כך שהיא לא תסנוור (במיוחד בסלון).

פעולות בחלל העבודה – מה זה אומר?

דיברנו מקודם על חשיבה על הפעולות שאנו מבצעים בכל חלל. מה הכוונה? דוגמה אחת שכבר הזכרנו היא המטבח: בזמן בישול ואפייה במטבח, המטבח נהיה חם מאוד ולכן חשוב שהתאורה תהיה כמה שפחות מחממת גם היא (תשאלו בחנות תאורה, הם ידעו על מה מדובר). דוגמאות נוספות: אם אתם אוהבים לקרוא ספר במיטה אז חשוב שתהיה מנורת קריאה בצד של הקורא/ת או אם מדובר במיטה זוגית שבה שני הצדדים קוראים אז גם תאורת גב למיטה יכולה להיות אפשרות טובה. גם בחדרי הילדים צריך לחשוב על עוד שני סוגים של תאורה: מנורת שולחן לשולחן הכתיבה (כזאת שלא תתפוס מקום וגם לא תסנוור) ומנורת לילה במקרה ומדובר בילדים קטנים.

גם בגינה חשובה התאורה. חשוב שתהיה כזאת שתאיר טוב כך שלא תתקעו או תיפלו בגלל חפץ שלא ראיתם בפינה טיפה חשוכה אך גם שלא תהיה בהירה מדי ותמשוך אליה חרקים.

אם לסכם את הדברים, אין סיבה להתרוצץ בין חנויות תאורה ולחפש "על עיוור"- חשבו עוד בבית מה אתם רוצים וצריכים, בדגש על המילה צריכים, וכמובן תיעזרו גם באנשי מקצוע הנמצאים בחנות התאורה. מקווים שהמאמר יעזור לכם לעצב את תאורת הבית כראוי.