מהו איטום שלילי?

מרבית האנשים אינם יודעים מה ההבדל בין איטום חיובי לאיטום שלילי. במאמר זה נסביר מה ההבדל בין השניים ומי זקוק לעבודת איטום שלילי. פעולת איטום יסודית היא פעולה שתבטיח אי חדירת נוזלים למבנה לאורך שנים רבות.

איטום חיובי ואיטום שלילי – על מה מדובר?
איטום חיובי הוא איטום הנעשה בצד החיצוני של המבנה. איטום שלילי הוא איטום אותו מבצעים בחלק הפנימי של המבנה. המטרה העיקרית של פעולת האיטום היא שהמבנה יהיה אטום לנוזלים הן מהצד החיצוני שלו והן מהצד הפנימי שלו. איטום חיובי הוא איטום שמבצעים על מנת למנוע מצב בו הצד החיצוני של המבנה יבוא במגע עם מים והמים יחלחלו לקירות, לגג ו/או למרתף. איטום פנימי הוא איטום אותו מבצעים כאשר לא יכולים(מההיבט הטכני) לבצע איטום חיובי לאותו חלק של הבית.

איטום זה נעשה לאחר שמסיימים את בניית המבנה או כאשר מתגלה רטיבות (לאחר תהליך איתור נזילות מים במצלמה טרמית). תהליך העבודה תמיד יכלול אבחון מדויק של מצב המבנה וזאת על ידי שימוש בציוד תרמי, החלטה באשר לפתרון הטוב ביותר עבור אותו מבנה, תיקון כל מיני ליקויים שיכולים להוביל לאיטום שאינו איכותי דיו והפעולה עצמה של האיטום. חשוב לדעת שמשום שהאיטום השלילי נעשה מתוך צידו הפנימי של המבנה לעיתים אנשים טועים לחשוב שהמשטח יבש. דבר זה אינו נכון, המשטח רטוב ומושפע מחדירת נוזלים ולכן חשוב למצוא פתרון לרטיבות זאת בדרכים שונות (שהרי מלכתחילה איטום מסוג שלילי נעשה משום שלא ניתן לבצע איטום חיובי רגיל). ההחלטה להשאיר את הדברים כפי שהם היא החלטה בעייתית שיכולה לפגוע בשלב מאוחר יותר בברזל שאמור לשמש כשלד ליציקת הבטון. שהרי, אם קיימת רטיבות מתחילה להיווצר חלודה על הברזל, הוא מתחיל להתנפח ובתהליך ההתנפחות נוצרים סדקים בבטון ועבודת האיטום השלילי שנעשתה, אינה אפקטיבית יותר.

חברה שמומחית באיטום מסוג חיובי ושלילי תמצא את הפתרון הנכון למצב של הרטיבות. חלק מהחברות מחליטות להשתמש בחומרי איטום גבישיים מיוחדים שמסוגלים לאטום בטון גם אם מיישמים את האיטום מהצד הפנימי של המבנה. איטום מסוג זה מחזיק מעמד לאורך שנים רבות ומהווה את הבחירה הנכונה ביותר. האיטום נעשה בדרך כלל בהזרקה ומיישימים אותו במרתפים של מבנים, מקלטים וחניונים. כאשר החומר המוזרק מגיע לסדקים של המבנה ובא במגע עם המים הוא מתנפח ואוטם את כל אותו האיזור אליו הזריקו אותו. כעת, כל שנותר הוא להזמין חברה מקצועית בתחום האיטום שתבצע את עבודת האיטום השלילי באופן המקצועי ביותר. בהצלחה!